Jak projektowć grafikę?


Grafiki używamy na każdym kroku. Jest w marketingu, w książkach, na plakatachi ulotkach, na płatkach śniadaniowych i w internecie. Coraz częściej przedstawiamy za pomocą obrazów informacje, chcemy nimi zwracać uwagę. Bez wątpienia tworzenie grafiki jest przydatną umiejętnością. Oczywiście, możemy poprosić o pomoc specjalistę. Jeżeli nie masz zmysłu estetycznego, zupełnie nie znasz się na programach graficznych i nie masz pojęcia jak przekazać swoją wizję graficznie, nie ryzykuj. Lepiej nie eksperymentować aż tak na własnym biznesie. Poproś o pomoc grafika, który wie, co robi i jakie są trendy. Często spotykam sie z graficznymi koszmarkami, zrobionymi przez "panią Krysię z sekretariatu" w paincie, bo tak było taniej i prościej. A efekt jaki jest, każdy widzi... niestety. Jeżeli już koniecznie chcesz grafikę robić samodzielnie, mam dla ciebie kilka rad, który pomogą ci stworzyć grafikę, która nie będzie sie nikomu śnić po nocach jako największy koszmar minionej dekady. Jak więc tworzyć ciekawą grafikę?

Umiar - przepis na sukces

Zawsze powtarzam, że im mniej wrzucisz różnych elementów, tym lepiej. Często ludzie, z którymi współpracuję, upierają się, żeby na plakatach pojawiały się długie opisy, biografir i inne poematy. Prawda jest taka, że na grafikę typu plakat czy baner na fb patrzymy przez kilka sekund. Nikt nie będzie czytał kilku akapitów napisanych małą czcionką. Ludzie nie będa też przyglądać się z uwagą tysiącom elementów graficznych. Pamiętaj, chcesz przykuć uwagę, przekazać najistotniejsze informacje. Ogranicz tekst do absolutnego minimum i zdecyduj się na jeden przewodni motyw graficzny. Dzięki temu na grafice będzie porządek, a większość tego, co chcesz przekazać, zostanie przyswojona i zapamiętana przez odbiorcę. Pamiętaj, lepsze sa dwa przeczytane słowa, niż dwa pominięte zdania.

Trzymaj się stylu

To ważne szczególnie w przypadku krojów, rozmiarów i kolorów czcionki. Używaj jak najmniejszej ilości różnych stylów. Każde słowo zapisane inną czcionką sprawdza się jedynie na inspirujących grafikach na ścianę.  Tam pismo jest raczej ozdobą. Ty tworzysz coś, co ma na celu informowanie. Lepiej przyswajalny jest tekst napisany takim samym stylem. Trzy style czcionek są wystarczające. Im mniej kombinujesz, tym lepiej, bo zwiększasz czytelność grafiki.

Wisienka na torcie

Postaraj się umieścić na grafice coś bardzo charakterystycznego. Orginalny kształt, ciekawy, niespotykany motyw, elemnt w intensywnym kolorze. Jeżeli będzie tam coś, co szczególnie zapadnie w pamięci widza, większe są szanse, że zapamięta też treść. Jeżeli nasze oczy padną na coś, co wyda nam się oryginalne, ciekawe, fascynujące, albo po prostu ładne, mamy zwyczaj zatrzymać się przy taim designie, wczytać się w treść. Pamiętaj jednak, że ma to być jedna wisienka na torcie, a nie cały sad owocowy.

Baw się projektowaniem

Dobra grafika może powstać zupełnie przypadkowo. Jeżeli nie masz ogromnej wyobraźni i wyczucia, twórz metodą prób i błędów. Przesówaj elementy, ustawiaj w pionie i w poziomie, baw się skosami, eksperymentuj z figurami geometrycznymi. Czasami proste rozwiązania dają najlepsze efekty. Patrz na swój projekt z oddali, żeby sprawdzić, czy zachowane są odpowiednie proporcje.

To rady, które sama stosuję projektując grafiki. Minimalizm zawsze wygląda dobrze, zwłaszcza, jeżeli nie jest się profesjonalistą, nie ma sie wykształcenia artystycznego. To bezpieczniejsza opcja. Pamiętaj też o dwóch zasadach, które wydają się oczywiste. Jeżeli dobierasz zdjęcia, pilnuj, żeby były dobrej jakości. Nie chcesz przecież, żeby rezultatem była niechlujna, rozpikselowana grafika. To szczególnie ważne, jeżeli przygotowujesz materiał do druku. I pilnuj, żeby całość nie wyglądała z daleka jak przeżuty obiad. Pstrokacizna zniechęca, a w najlepszym razie jest ignorowana.

A jakie grafiki wzbudzają twoją sympatię?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz