5 sposobów na porządek w studenckich notatkach


Dzisiaj wpis na szybko, pisany między egzaminem a kolokwium, bo wiecie, takie studenckie życie - nie tylko imprezy. A temat, jaki chcę poruszyć, towarzyszy każdemu studentowi. Niestety sprawę z tego zdajemy sobie zazwyczaj w okolicach stycznia, kiedy trzeba się uczyć, powtarzać, a tu nagle nie można znaleźć notatek z wykładu, przykłady zadań z ćwiczeń gdzieś przepadły. I co robić? No cóż, najlepiej byłoby się zorganizować i mieć nauczkę na przyszłość. Najlepszym sposobem jest stworzenie logicznego systemu, dzięki któremu nawet w przyszłości dożo łatwiej będzie ci utrzymać w notatkach porządek. Więc bez marudzenia, zbierz wszystkie kartki, kserówki, zeszyty i zacznij sprzątać! A żeby było łatwiej, mam tu 5 rad, dzięki którym wszystko powinno pójść sprawniej.

Trzymaj wszystko w jednym miejscu


Pierwsza zasada to nie rozrzucać wszystkiego po kątach. Nic nie denerwuje bardziej niż zgubione fragmenty notatek tuż przed kolokwium. Twoimi przyjaciółmi powinny się stać koszulki, teczki i segregatory. Ja mam jeden duży segregator, który przez cały semestr słóży mi za szufladę z notatkami. Przedmioty dzielę zgodnie z planem zajęć na poszczególne dni, które odzielam kolorowymi przekładkami. Notuję na kartkach a5, bo na takim formacie łatwiej mi rozplanować treści. Wszelkie dodatkowe materiały trzymam w koszulkach - na każdy dzień mam osobną. Taki system sprawia, że wszystko mam w jednym miejscu i gdy danego dnia idę na uczelnię, zawsze zabieram wszystkie potrzebne materiały.

Zasada trzymania wszystkiego w jednym miejscu dotyczy również komputera. Mam jeden folder podzielony na semestry i tam trzymam wszystkie elektroniczne materiały. Od tego semestru do notowania zaczęłam używać programu OneNote, który chciałabym wam polecić, bo ogromnie ułatwił mi życie. Można w nim tworzyć notesy na poszczególne kierunki (u mnie jest ich kilka), w notesach mam strony na poszczególne przedmioty. Aplikacja ta działa zarówno offline jak i online, dzięki czemu po synchronizacji mam dostęp do materiałów z każdego urządzenia.


Zapomnij o zeszytach!


Jeżeli dopiero zaczęłaś przygodę ze studiami, zapewne przyniosłaś na uczelnię zwyczaj pisania w zeszytach. Nie mówię, że to sposób całkowicie nieużyteczny, ale mało efektywny, szczególnie na niektórych przedmiotach. Są takie, na których zapiszesz pół strony, a zeszysty są ciężkie i zajmują dużo miejsca. Lepszym rozwiązaniem będzie robienie notatek na kartkach do segregatorów. Dzięki temu zużyjesz tylko tyle papieru, ile rzeczywiście potrzebujesz. Unikniesz też stert do połowy zużytych zeszytów.

Pliki i foldery


Pliki i projekty na studiach piętrzą się niemiłosiernie. Łatwo się pogubić, zwłaszcza jeżeli robisz coś w grupach i nagle pojawia się kilka wersji tego samego pliku. Ustal system, określony podział na foldery. Jeżeli otrzymujesz nową wersję pliku, od razu usuwaj tą starą. Nie bądź sentymentalna i pozbywaj się tych prac, które nie zawierają przydatnych informacji i nie są już potrzebne. Prawdopodobnie już nigdy do nich nie zajżysz, dlatego nie ma czego żałować. Nawet jeżeli poświęciłaś na coś wiele godzin, nie chcesz przecież tracić kolejnych na sprzątanie dysku w komputerze, gdy nagle zabraknie na nim miejsca, a ty nie będziesz wiedziała, co właściwie na nim jest.


Oznaczenia, naklejki, karteczki, czyli jak się nie pogubić


Karteczki samoprzylepne, znaczniki, naklejki, to wszystko może w takim samym stopniu ułatwić, jak i utrudnić ci życie. Zastanów się przede wszystkim, do czego będziesz ich używać. Terminy ważnych zaliczeń zapisz w kalendarzu. Katreczki przydadzą się raczej do zapisania prac domowych czy zadanych artykułów. Małe kolorowe znaczniki są świetne do zaznaczania różnych przedmiotów w segregatorze. Naklejek nie używam, ale mogą być fajnym sposobem na oznaczanie tych najważniejszych fragmentów w notatkach. Oczywiście o ile nie wyjdziesz z założenia, że wszystko jest ważne.

Zacznij od głowy


Porządek w studenckich notatkach zaczyna się w głowie. Musisz wiedzieć, czego ci brakuje, czego po swoim systemie oczekujesz. Zauważ też, jakie problemy z notatkami masz zazwyczaj i zastanów się, jak je wyeliminować. Pamiętaj też, że nawet najlepszy system ci nie pomoże, jeżeli nie będziesz go używać. Regularnie segreguj notatki. Kożystaj z systemu codziennie. Dzięki temu porządek w studenckich materiałach wejdzie ci w nawyk i nie będziesz musiała się zastanawiać nad tym, gdzie akurat włążyłać tą ważną kartkę na dzisiejsze zajęcia.

Odkąd wprowadziłam te zasady do mojego studenckiego chaosu, dużo łatwiej mi się funkcjonuje i w końcu wiem, co się dzieje na zajęciach, bo wszystkie materiały mam pod ręką. Co ważne, te metody świetnie sprawdzają się również przy organizacji innych dokumentów. A ty z której rady mogłabyś skorzystać? Jaki masz sposób na porządek w materiałach ze szkoły, studiów lub w dokumentach?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz